Vi nærmer oss SS17 – i skråklippet løpefart
Når solen kommer, neste sommer, er det opptil flere ting å glede seg til, sånn i klesveien.
. Du kan gå i pysjen hele dagen – hvis den er stripete og silkemyk.
. Du kan smette inn i en buksedrakt og slippe å tenke mix og match.
. Du kan gjemme ekstra kilo bak løse gevanter.
Kort sagt; 80-tallet er tilbake med assymetriske linjer, rocka draperinger, og plagg på plagg . Og 90-tallet med sin løsthengende silhouette, monokrone farger og minimalistiske styling følger tett etter.
Bærbare fristelser
Oslo Runway – en gang kalt Moteuken – har med profesjonell skråsikkerhet loset innkjøpere, lokal og internasjonal presse, kjendiser og it-girls gjennom et 5 dagers race av blafrende gevanter, goodiebags og høy se-og-bli-sett-faktor.
Og flere norske designere har for lengst klatret hele veien opp til toppen – der snitt, stoffkvalitet og stilmessig særpreg gir deg en umiskjennelig trang til å trykke plagget tett inntil kroppen. Og la det bli der.
Avslappet, assymetrisk og løst drapert
Den norske dronningen av nettopp denne magiske blandingen, Cathrine Hammel, serverte kledelige mengder av klassisk marineblått i tyll, fet bomull og tynn strikk. Massevis av tversoverringninger, for oss som, tja, ikke er så glad i V-hals og et og annet konjakkfarget og sennepsgult plagg for å få den gode 80-tallsfølelsen. Det vil si, den avslappede, assymetriske og løst draperte delen av den.
Mørk sommer
FWSS – den utrolig bærbare norske designduoen med de rene linjene og de kule detaljene, dro til med oversize volanger og sjokkrosa mønstringer, men også nok av bærbare saker for dem som foretrekker en viss diskresjon. For sort og marine er det nye hvite for SS17, gjerne med den ene skulderen bar. Vide bukser, stramme topper og altså mye av dette sorte, elegante, som uansett hva fargeanalytikerne sier, ser bra ut på voksne damer. Tydelig demonstrert av Petronella
Barker, som var det godt voksne innslaget blant tenåringsmodellene.
Fete tekstiler
En behagelig overraskelse for meg var Iben, en av de unge og fortsatt lovende designerne.
Iben liker stivede tekstiler med akkurat passe volum, hun har til og med tatt sjansen på et skjørt i bredstripet cordfløyel. Også her ; kiltlukkede midiskjørt, bondebluser, oversize topper, cityshorts – alt i brente, kontrasterende farger. Såkalt colorblocking, altså styling av kontrastfarger, er en klar konkurrent til det ensfargede antrekket for neste sommer.
Stilltiende håndverk
Admir Batlak, designernes designer, skiller seg ut, både ved sitt presise håndverk, sine stripete sportsdetaljer og sin sære trang til å sende ut modeller uten musikk. Jeg trodde først det var en teknisk feil. Til gjengjeld sendte han moten ut til folket senere på dagen med en utendørsvisning på Aker Brygge.
Men de få plaggene han viste i all stillhet; assymetriske, midjelange volangskjørt med løse topper, miniskjørtdrakter og stramme T-skjorter, oste av nydelig håndverk, sjeldent dreven design og eksklusive stoffer.
Fruktjuice og ferskenfarger
Høydepunktet for meg var byMagMaLous off schedule visning på taket av The Thief – ikke minst på grunn av knallvær, fruktjuice og champis på inngangsbilletten. Passet så sommerlig godt til de ferskenfargede buksedressene, de superlange T-skjortene over de flortynne kjolene (eller omvendt) og pyjamasdressene. Denne damen kan casual chic til fingerspissene og tilbake.
Krem og kamel
Men skal vi tro Veronika B.Vallenes, den norske stjerneskuddet med Københavnadresse, så blir neste sommer mest krem- og kamelfarget. 90-talls-referansene var tydelige i de løsthengende silhouettene og den minimalistiske stylingen. Og stoffene oser av den kvaliteten vi bare vil strene rundt i når solen står høyt på himmelen. Effortless chic, med tonnevis av omtanke. Som min venninne stylisten, uttalte etter visningen; Jeg vil ha alt!
Først mørke, så lys
Denslags lyse toner er ikke uten betydning etter det som kommer til å bli en vinter med mye sort, dyp burgunder og flaskegrønt – tydelig trendrepresentert hos tyske Hallhuber, som nettopp har kuppet eget butikkareale hos Steen & Strøm. Klassiske snitt og gode kvaliteter i tyske størrelser tilpasset velvoksne , nordeeuropeiske kropper, kan vi like.