Dubai Mall – Luksusfelle med Tivoli på kjøpet
En Tigerhai og en Stingray svømmer omkapp foran øynene mine. Bak meg blir noen kjøpetrette damer i burka fraktet med golfbil til den neste av de 1200 butikkene i gigantiske Dubai Mall, visstnok verdens største kjøpesenter. Selv har jeg kurs mot verdens største dinosaurus-skjelett.
Jeg er overveldet, naturlig nok. Her er megalomaniaen så utbredt at jeg blir mer utmattet enn imponert av gigantakvariet du kan dykke i, verdens høyeste bygning og en fontene som spruter vann 150 meter opp i luften.
Et omvendt fyrverkeri! Fantastisk vakkert ! Men også et groteskt eksempel på dysfunksjonell skjønnhet som får barokkens mestere til å blekne. De bedrev tross alt en slags hommage til Gud. Her har jeg følelsen av at det handler mer om Mammon enn Allah, og da går det som det må gå med et kulturkristent menneske. Jeg blir frastøtt.
Vanlig Luksus blir rene Husfliden
Og må søke tilflukt i den trygge gamle europeiske luksusen, som virker som rene husfliden i disse omgivelsene. I tillegg er alt enda dyrere enn vanlig; det koster tross alt å frakte Gucci og Dior fra Milano og Paris. Gucci skoene jeg ender opp med koster 700 kroner mindre på nettet.
Men for meg blir de en souvenir! Noe å huske Dubai for når jeg er hjemme og alt virker grått i forhold til denne nattklubben av en by, der alt blinker forlokkende til høyt, høyt oppe på himmelen. Verdens høyeste bygning, Burj Khalifa, rager 124 etasjer opp i været! Jeg blir svimmel bare ved tanken.
Høyest, lengst, fortest
Dette er guttas paradis. Her handler det om å få alt høyest mulig opp, sprute lenger enn alle de andre, eller komme seg fortest mulig frem med passe overdøvende lydnivå. Ferrari-butikken i nabostaten Abu Dhabi, er visstnok et særskilt skue.
I 1899 introduserte den norskamerikanske økonomen og sosiologen Thorstein Veblen begrepet «prangende forbruk» (conspiciuous consumption). Det viser til forbrukere som kjøper dyrt for å vise rikdom og slik høyne sin sosiale status, snarere enn å dekke reelle behov.
Bortkastet tid og penger
De klassene som har et prangende forbruk påvirker andre klasser, som søker å etterligne atferden. Resultatet, ifølge Veblen og Wikipedia, blir et samfunn karakterisert av bortkastet tid og penger.
Kanskje å ta litt hardt i, men Dubai ligger i alle fall godt an til å bli verdens hovedstad i så måte.
Den feminine forbrukermanien i dette mildt sagt mannsdominerte samfunnet, søker dypt inn i jordens innerste for å markere sin status. Diamanter er ikke bare kvinners beste venn, de får nærmest jorden til å gå rundt, skal man dømme etter glitterøynene til kvinnene som entret juveleren Piaget’s mørke hule under Art Dubai.
Nærmere deg, min Gud
Jeg har ikke sett så mange edelstener siden jeg tok rullebanen forbi de engelske kronjuvelene i The Tower of London.
Men her kan du studere mansjettarmbåndet med en fire karats smaragd omgitt av blant annet 896 brilliantskårne diamanter, på nært hold. OMG!
David Bowies kones datter?
Du kan til og med kjenne de glitrende juvelene på kroppen, eller beundre dem på de vakre modellene som spankulerer omkring. En av dem ser ut som en kloning av David Bowies kone Iman, og hun er ganske riktig også fra Somalia, de har felles slektninger. Men altså ikke David Bowie.
Kvinnene strømmer inn av den strengt bevoktede døren, de vil sjekke Piagets sommerkolleksjon, #thesunnysideoflife, for ja, her går edelstenene såpass greit unna, at man lanserer to nye kolleksjoner i året.
Og jeg tenker, litt sånn i Veblens ånd, at penger kan visstnok kjøpe deg diamanter, men de får ikke deg til å skinne. Særlig ikke hvis du må gå rundt med en sort burka hele dagen.
2 kommentarer
Janne Kindberg
Spaendende learning. Tak Bodil Fuhr.
Bodil Fuhr
Tusen takk til deg, Janne Kindberg! Som du skjønner, er ikke dette et sted jeg vender tilbake til med det første:)