iben-a/w17-oslo-runway
Mote med Måte

Moteuken er over. Høsten kan komme.

Vi er ikke bare forberedt; vi er inspirert! Ikke minst takket være Cathrine Hammel og Admir Batlak som leverte lysende visninger  i fløyelsmyk innpakning for A/W17.

Cathrine-hammel-AW17-oslo-runway-bodil-fuhr
Gjennomsiktige utenpå-plagg dukket opp på flere av visningene. Men CHs krinolinestive utenpåkjoler var sjeldent vakre og nyskapende. Bravo!

Jeg ante ikke at det fantes så mange velkledte mennesker i Norge. Så kommer jeg på at de er jo her fra hele verden. Oslo Runway er blitt en internasjonal happening å regne med og hun med svart pasje, høye, røde lakkstøvler og rutete trench-kåpe er antageligvis syd-europeisk.

Tom Wood har beveget seg fra kul smykkedesign til arbeidsklær-inspirert kolleksjon med kunstprint fra Chris Ready.

Eller kanskje ikke? Allerede foran rosebedet hjemme i Solheimgaten ser jeg de kuleste videobloggerne i gang med iscenesettelsen av seg selv.

Tilskueren er halve showet

Sofia Bråthen og Aurora Wergeland ; Haute and Petite, så trendsavvy  og streetsmarte at antrekket deres, som stort sett er sammensatt av kjøp fra H&M, Zara og Shein , ser ut som en million dollar. Og selger omtrent like godt via Youtube-klippene deres.

videobloggers-ready-for-oslo-runway
Videobloggerne Sofia Bråthen og Aurora Wergeland er soleklare for Oslo Runway.

Deilige detaljer farer forbi. For de går raskt disse folka, og er på mange måter mer interessant kledt enn modellene på catwalken. Designere skal tross alt selge klær til vanlige folk.

Bærbar design fra Hammel

Og er det noe Cathrine Hammel gjør, så er det nettopp det. Hele verden vil ha hennes ledige strikkeplagg. Og nå vil vi i tillegg ha hennes fløyelsmyke bukser, gensere og kjoler.

timeless-modernism-characterizes-cathrine-hammels-design
Tidløs modernisme preger Cathrine Hammels design.

Hun har en palett, Cathrine Hammel, som er både delikat, distinkt og kledelig for voksne kvinner. Hennes fersken er  langt fra søtladen, det sennepsgule er akkurat passe bittert og den sorte fløyelen minner om en midnattshimmel over NordAfrika. Sensuelt altså.

velvet-in-fashion-at-cathrine-hammel-foto-bodil-fuhr
Denne vinterens fløyelsmania fortsetter til neste år.

Admir Batlak tar oss inn i kunstens verden på Munch-museet. En eklektisk logomania så egenartet og hårfint avbalansert at du vil stoppe hver enkelt modell, studere detaljene, fargene, helheten.

Admir-batlak-oslo-runway-foto-bodil-fuhr
Nasjonalromantiske bunadtilbøyeligheter får sitt pass påskrevet av miss POSTFUCKTUELL til venstre.

Like fullt kan du se sporene fra læretiden hos eklektiske Dolce & Gabbana. De har nå fått sterk konkurranse fra Gucci, som har gått helt Gabbanas med mønster og fargemix de siste sesongene. Ispedd litt  logomania, som til slutt blir; bare Batlak.

Batlak holder den kaotiske kursen

Og selv om modellene innimellom ser ut som de har mistet kursen, er det ingenting som tyder på at Admir Batlak har det.

Admir-Batlak-OSlo-runway-AW17-foto-Bodil-Fuhr
UNORSK kan man trygt si om Admir Batlaks kakafoni av stoffer og mønstringer.

Det har  ikke Ann-Marthe Storheil, kvinnen bak IBEN heller. Med sin bakgrunn fra retail vet hun hva kvinner vil ha og hvordan hennes kreativitet kan oppfylle bestillingen.

Iben-Oslo-Runway-AW17-Bodil-Fuhr-foto
Plagg-på-plagg, skrå skjæringer og duse trykk løftet Ibens kolleksjon ut av høstmørket.

Chiffon og svære boblejakker

Ytterst på Vippetangen går de på , kvinner i chiffonskjørt med tykke gensere, i rustrødt, flaskegrønt og brunt. I fløyel, poplin og fete boblestoffer. Helt høst. På Iben-måten.

2 kommentarer

Legg inn en kommentar