sissel-tolaas-bodil-fuhr-astrup-fearnley

Puss nesen og kom på Sporet av Kunsten

Duften av fortid leker med hukommelsen i det man entrer den teatrale storsalen på Astrup Fearnley museet. Her er det bare å gjette seg frem til sitt ideelle minne ved å ta og lukte på stenene som er strødd utover; lene seg mot ytterveggen, som er snudd innover eller bare studere sårskadene i vegg og gulv, som er der for å minne om at alle har en historie.

-Vi har vrengt huset! Tatt ytterveggene inn og omvendt, åpnet lamellene i taket for å få inn sollys og åpnet vinduer ut mot fjorden  som alltid har vært lukket. Utstillingen RE minner oss om at vi er en del av et større system, og det skal oppleves, sier direktør Solveig Øvstebø, som er stolt over å la Duftkunstneren Sissel Tolaas stille ut i Norge  for første gang.

Direktør Solveig Øvstebø har lokket den fraflyttede megastjernen Sissel Tolaas til hjemlandet. Foto. Åshild Breian.

-Den største delen av arkitektur er  luft, så hvor kommer luften inn? Og hvorfor ser vi ikke mer av havet? Der alt liv begynner? Tenker vi på at kjemi er det første nivå av vår underbevisste kommunikasjon? Neppe. Men det kan bidra til en mer positiv holdning til livet. Og da mener jeg Livet;  Jorden, Havet og Plantene – ikke bare Menneskene, sier Tolaas. Storartede tanker deles generøst og løfter oss mer alminnelige ut av hverdagen og inn i alt fra frøkammeret på Svalbard til vulkanutbruddet på Sumatra. Til gjengjeld vil hun at publikum skal legge til sin egen historie i opplevelsen av dette Vind og Vær. Utstillingen RE er interaktivitet på det emosjonelle plan.

Sissel Tolaas tar altså en Marcel Proust, den ikoniske forfatteren som takket være duften av en Madeleinekake skrev et av verdenslitteraturens mest kjent verk «På sporet av den tapte tid».

Selvbiografisk såpe

-Jeg har nærmet meg bygningen som en utvidelse av meg selv, sier Tolaas. Noe som blir tydelig allerede i foajeen, der en fontene av seks vasker med rennende vann tilbyr håndvask. Med tilhørende såper som ikke bare har Tolaas’ navn inngravert, men også duften av henne. I renvasket og mild utgave.

sissel-tolaas-astrup-fearnley
Sissel Tolaas samler stener og gir dem duft. Foto: Bodil Fuhr

Konseptkunstneren Sissel Tolaas is in the house og bare det, at den fraflyttede Stavanger kvinnen er tilbake i Norge etter et langt kunstnerliv i Berlin, er en sensasjon. Parallelt med de sakrale rommene kunstneren og kjemiprofessoren har skapt for sitt norske publikum her, forbereder hun  arbeider til Venezia biennalen og museumstiftelsen i Pompeii. Sistnevnte vil gjenskape duften av Frykt og Lava, for å gi en enda mer livaktig gjengivelse av den historiske tragedien. Og da er vitenskapskvinnen Tolaas den rette. Hun har katalogisert enorme mengder av verdens dufter i sitt flaskebesatte laboratorium i Berlin. Dette kan hun bedre enn noen andre.

Money Laundering

Så godt at hun kan leke seg med det, uten tanke på penger. Med en viss forakt for penger, faktisk, og masse humor. Inngangsbilletten til RE er en liten duftampulle med lukten av penger. Den kan brukes om igjen , om du trenger en REprise, eller bare vil svette omgitt av duften av penger i badstubåten som er hyret inn av museet for anledningen. Etterpå kan du, ja nemlig, vaske pengene ved å hoppe i den høstkalde fjorden. Mer multisensuelt blir det ikke.

sissel-tolaas-melting-ice
En sakral følelse av smeltende isblokker. Foto: Bodil Fuhr

Men følsomhet og humor er bare to aspekter ved Tolaas sitt univers. Når du har erfart den pinlige følelsen av å lukte din egen, dårlige ånde i lakserommet, blitt rørt av de 360 glassblåste pustene som ligger strødd i lungeformasjon og bergtatt av den sakrale følelsen av smeltende isblokker som kapsler inn urfrø fra Svalbard; er tiden kommet for vitenskapsrommet.

Livet er Geologisk

Alle som vil vite og bli klokere på hva som egentlig skjer, må komme seg opp i «hodet» av utstillingen. Der er alle kodene du finner ved hvert arbeide hengt opp som kalendere på rekke og rad. Riv av et ark og sjekk baksiden:

Da får du for eksempel kunnskap om Jordens IQ og den store lavasteinen som står midt på gulvet i første etasje. Denne meget sjeldne lavasteinen er hentet opp fra The Oslo Graben, rett under museet og det finnes bare maken i Øst-Afrika og Antarktis. Can Stoned Knowledge influence Liquid Knowledge, spør kunstneren på dette arket og svarer The CORE role of understanding context and existing knowledge. Life is already Geology.

Det får deg til å tenke, som det heter. Eller for å si det med Tolaas; RE connect, REveal, REsonate.

1 comment

  1. Ga mersmak!

Legg igjen en kommentar