Mote med Måte

Når var dyremønster IKKE trendy?

Det er ikke godt å si. Men da Tarzan og Jane i den første filmatiseringen av boken kastet seg rundt i lianene i 1918, var mye gjort. Massekommunisert leopardmønster var et faktum.

Men hvorfor ble det så populært ?

Frykt, sies det. Vi kan ikke noe for det, men bare synet av et dyremønster minner oss om selve dyret og faren forbundet med det.

Og så er det slik at de fysiologiske reaksjonene for Frykt og opphisselse, er til forveksling like. Siden det ikke er noen faretruende leopard i nærheten, snarere en kvinne i leopardlignende klær, ja, så kjenner man seg bare litt opphisset. Hvis man er heterofil mann, altså.

For i følge forskningen, (ja, dette er det forsket på! ref marketing futures.comAdvertising Psychology and Behaviour) er det menn som reagerer med akkurat en passe dose frykt/opphisselse hvis en kvinne ikler seg rovdyrmønster.

untitled_1016_0146
Moden kvinne med ditto Kenzo-skjerf fra 1980-tallet en gang. (foto: Elisabeth Snaprud)

Hvis en mann gjør det samme, vil han enten provosere de heterofile mennene, eller virke skremmende på kvinnene. Eller latterlig, spør du meg. Men det er det altså ikke forsket på. Ikke effekten av middelaldrende damer som ikler seg dyremønster heller.( det er jo ikke nødvendigvis noe  man slutter å ikle seg når forplantningsiveren er vel overstått).

Men denne høsten vil det bugne med gyldne anledninger til private studier på nettopp slike ting. Hvis folk flest tar trendbarometeret på alvor, altså.

For dyremønster er superhot – igjen! Helst i lag på lag over hele kroppen. Og utvalget blir ekstra stort når masseprodusenten #H&M slår seg sammen med dyremønsterspesialist, #Kenzo og slipper høstens mest tigerstripete og leopardflekkede kolleksjon 3 november.

1469542969-syn-xxx-1469538516-6106-lb-108
Isamaya Ffrench i tigerdrakt fra Kenzo x H&M -kolleksjonen.

For både gutter og jenter. Så her er det bare å ta en titt og kjenne etter om man føler seg litt ekstra truet – eller bare lattermild.

Den lett narcissistiske typen kan ta på seg dyremønsteret, stille seg foran speilet og kjenne godt etter: Føler du deg litt småtent og selvsikker?

Ikke utenkelig. Forskning har påvist det høvdinger i primitive kulturer alltid har visst; man maner til seg dyrets kraft ved å ikle seg skinnet deres.

Denne barbariske skikken har vi stort sett sluttet med, men den opphissende effekten og følelsen av makt skal visstnok påvirke den som utstyrer seg med bare dyremønstrene også. Bare synet av flekkene er nok.

vera-miles-as-jane-in-tarzans-hidden-jungle
Denne damen (Vera Miles i en av de 200 Tarzan-versjonene som finnes) kan kanskje føle seg litt ekstra selvsikker når hun ser seg i speilet med leoparddrakt. Men jeg tviler på at det er et utbredt fenomen.

Og det er særlig leoparden som slår an, denne grasiøse jegeren, som indikerer «feminin» utspekulerthet og jaktinstinkter,  heter det i fashion-history.lovetoknow. Et frigjort syn på kvinnen som var overraskende frekt til å være på 30-tallet , men helt i tråd med frigjorte, verdensorienterte og etterhvert maktsøkende  70- og 80-tallet.

Før disse tiårene var det omtrent like populære slangemønsteret, mer i tråd med det tradisjonelle synet på kvinner. Som bestemoren til en venninne uttrykte det: Kvinnen skal være mild som en due og slu som en slange.

Har man planer om sistnevnte, kan det være lurt å utstyre seg med noe a la støvlene på bildet. De kan i hvert fall føre til interessante opplevelser, det har jeg personlig erfaring med.

untitled_1016_0088
Gucci over kneet støvler fra 90-tallet passer perfekt inn i høstens trendbilde.

Og heldigvis – siden dyremønstrenes foreløpige høydepunkt på 80-tallet, er det ikke den ting du ikke får kjøpt med slange- eller leopardprint på – fra sigarettetui til sokker.

I høst er det særlig frakken, dette i utgangspunktet maskuline og konservative plagget, som gjør den helt riktige susen.

Så gjelder det bare å finne vei i vellinga mellom det vulgære og det elegante. En grei tommelfingerregel her er ; Gjør det så dyrt som mulig! Tenk jakke fra Givenchy og Dolce Gabbana eller Sand og Isabel Marant, alt ettersom hvor dyp lommeboken er.

Og føler du at dette blir altfor dyrt, er jo trøsten soleklar; Dette er en investering for livet!