Mellomkrigsmote med markskrikerske tendenser

For mange av oss voksne damer , har diskresjon blitt en æressak og komfort en ledestjerne. I klesveien, altså.

Sånn sett er denne mørkeblå bomberjakke i fløyel fra gode, gamle Juicy Couture,midt i blinken. Den koster ikke mer enn en t-skjorte fra YSL heller.

For 90-tallets luksuriøse sportsmote er tilbake! Store logoer, gjerne printet på såkalte statement T-shirts, er plutselig helt i orden.

Jeg håper bare den som plukket min gamle Dolce Gabbana bomberjakke fra UFF-kassen , vet å sette pris på den. Svart og rufsete, med store D & G bokstaver brodert på hvert erme. Knalltøff. Og behagelig.

bomber-jakker-og vår-trenden
Blomstermoten og bomberjakken kombineres hos Coach.

Akkurat sånn som sportsmoten skal være anno 2017 –  gjerne med en snerten krigsreferanse i tillegg. Vi lever tross alt i urolige tider, med litt sånn mellomkrigstid-følelse. Selv Kong Harald sier det, og han har sett mye i løpet av sitt lange liv på øverste hylle. Dessuten har han oppegående rådgivere som briefer ham på både rikets og verdens tilstand.

Verden av i går er i dag

Og selv vi, som bare leser aviser og Stefan Zweigs “Verden av i går”, som omhandler mellomkrigstiden i Europa, og ifølge forlaget er historien om vår tids åndelige og politiske krise, vet at denne tolkningen er gjengs.

Saint-laurent-bomber-jacket
Over 12000 kroner for rosa silkebomberjakke framYSL

Det er bare å ta en titt på vårmoten; en passe bipolar  blanding  av kraftige identitetsmarkører, romantisk virkelighetsflukt og et krigersk behov for beskyttelse.

Den såkalte bomberjakken, som opprinnelig ble designet under første verdenskrig, så jagerpilotene ikke skulle fryse ihjel mens de bombet sivilbefolkningen, har overlevd.

Skyld på Tom Cruise

Ikke minst takket være Hollywood-filmer som Top Gun, guttegjenger som Skinheads og mer vennligsinnede hip hoppere.

Etter et spedt oppløp forrige sesong er bombejakken nå i full action.

Tett fulgt av den markskrikerske statement-t-skjorten, et slags vulgært etterslep fra 80-tallet. SE ! JEG HAR BETALT 2.500 KRONER FOR EN T-SKJORTE!

Den fra Gucci har slått veldig an, etter at Diors I AM A FEMINIST t-skjorte feide i alle fall de fleste moteredaktører av banen.

Den hvite jeansen er uunnnværlig.

Men hvis vi bare dropper caps og brautende t-skjorter, er det noe med den luksuriøse sportsmoten som er ekstremt kledelig for oss voksne, typisk skandinaviske damer. Om det så bare dreier seg om et par designer sneakers, eller et par hvite jeans, som er et absolutt must denne sesongen. Men ligg unna det helhvite! Da kan du fort få sykepleier-looken . Den typen du ikke vil ha.

Legg inn en kommentar