admir-batlak-oslo-runwau-bodil-fuhr-fashion
Mote med Måte

Kunstferdig og brukbart fra Oslo Runway A/W 18

Volanger, volanger, volanger. De var overalt på Oslo Runways visninger for høst/vinter 2018. Fra Michael Olestads kreative volanger langs armer og over bryst….

admir-batlak-oslo-runway-fashion
Admir Batlaks volanger i stivet tyll er først og fremst dekorative.

til Admir Batlaks krusedullevolanger i brokade. Så vakkert på unge spjælinger og så ubrukelig for godt voksne damer, som har mer enn nok med å holde grevinneslengen under kontroll.  Så nei : volanger, eller trompetarmer for den sakens skyld, er ikke noe for oss.

Og det er nok av andre ting å velge mellom, kanskje særlig blant de norske designerne ,som jo tolker den internasjonale moten på en måte som passer for nordiske kvinner.

michael-olestad-oslo-runway-fashion-bodil-fuhr
En kreativ volang over brystet fra Michael Olestad går fint. verre med dem som strekker seg langs overarmen.

Michael Olestad,  tidligere designer for Acne og Ann-Sofie Back, rynket de korte toppene og buksene akkurat nok til å få en moderne og feminin edge på de renskårne plaggene. Vakkert og bærbart.

line-of-oslo-oslo-runway-fashion-bodil-fuhr
En voksen blusekjole innimellom babydollene fra Line of Oslo.

Line of Oslo presenterte en sammensatt visning med alt fra søte hippie chic kjoler i dempede sandfarger, til  pyjamasdresser og store jakker i kamuflasjeprint og grafisk skarpe sportsantrekk i sort, rødt og hvitt. Og midt på denne skalaen, noen vakre , voksne skjorteblusekjoler i satengsilke. Eller viscose, da.

victoria-b-vallenes-oslo-runway-fashion-bodil-fuhr
Elegant og bærbart – også for voksne kvinner – fra Victoria B Vallenes.

Veronica B. Vallenes er trofast mot sin puristiske , dempede minimalisme. Dressjakker over midilange kjoler og jakke over langskjorte over bukser passer best for dem av oss som ikke kan følge sesongens midjekrevende trend med smale, stramme belter over draktjakken.

Tekstilkunst på Galleri Riis

Men lekkert er det. Ikke minst hos Admir Batlak, som forførte stivfrosne publikummerer da vi endelig slapp inn i Galleri Riis og kunne beundre de stakkars vakre modellene , plassert som levende stilleben blant monokrome malerier.

Hans , hva skal jeg si, dempede maximalisme, er på Gucci-nivå med de stivede brokadestoffene påført stivede tyllapplikasjoner som korallrev i Disneyversjonen av Den Lille Havfrue og stripete. Toppet med mykt sportswear i jersey som kontrast. En visning som forsvarer sin plass i et kunstgalleri.

iben-fashion-oslo-runway-bodil-fuhr
Iben er trendtydelig og brukbar.

Iben presenterer ikke den mest spennende visningen, men du får godt tak i trenden, som er en fortsettelse og fordypelse av det vi ser denne sesongen; store mannekåper, voluminøse herredresser, midiskjørt med hoftelange gensere over, vide, korte bukser eler skinny pants. Alternativt lange, flagrende kjoler.

Orange og rosa er de dominerende knallfargene. Gjerne kombinert med dempede jordfarger.

maud-hoyer-oslo-runway-fashion-bodil-fuhr
Herlige fargekombinasjoner hos Høyers egen Maud-kolleksjon.

«Maud», motekjeden Høyers egen  visning, var en herlig mix av alle sesongens trendingredienser; glitter mot jordfarger, lakk mot ull, superkorte skjørt mot fotside jakker – lange , sexy kjoler i Halston -stil . Kort sagt; ekstreme kontraster i et harmonisk virvar – med et trofast retroblikk mot 60-tallet.

Tom-wood-oslo-runway-fashion-bodil-fuhr
Mye cordfløyel og deilig strikk hos Tom Wood.

Ikke minst med fokus på cordfløyel. Det tok sin tid å gjeninnføre dette stoffet fra 70-tallets glansdager. Men nå har det spredt seg bredt. Særlig Tom Woods superkule visning tok cordfløyelen tilbake til nye høyder i hele buksedresser og vide, korte bukser . Gjerne parret med fotside strikkejakker og elegante capekåper Milevis fra workwear dressene i denim, som har dominert tidligere visninger og nå ble presentert i mer passende porsjoner. Spør du meg.

Én kommentar

Legg inn en kommentar