Jordbær i januar
Hva er egentlig vitsen med å bli gammel? Når alt handler om å holde seg ung? Svaret får du delvis ved Nationaltheatrets oppsetning av Jordbærstedet – der en blind bauta av en skuespiller møter sin egen sårbarhet på åh så mange måter.
Spørsmålet er om Sverre Anker Ousdal faktisk spiller en rolle, eller om han bare befinner seg på scenen, med dette nydelige nærværet sitt. For selv om SAO som person formodentlige skiller seg sterkt fra den kalde, rasjonelle professor Isak Borg, blir vi alle konfrontert med våre tidlige valg når tiårene hoper seg tilstrekkelig opp.
Jordbærstedet handler om en mann så bundet av rasjonalitet og gammeldags mannsrolle at han har tenkt seg frem til alt i Livet. Eller snarere; tenkt seg vekk fra det. Så kommer drømmene og griper ham med fornyet kraft i hans ensomme, hendelsesfattige liv. Det fineste stedet han mentalt kan flykte til er Jordbærstedet , der alle hans gode minner og skjebnesvangre valg springer utifra.
Det går i surr, naturligvis, både virkeligheten, menneskene og minnene. Akkurat som grensene mellom tid og sted viskes ut når Livet med sine uendelige soloppganger og solnedganger ikke er noen selvfølge lenger.
Virkelig Teater
Jeg så Jordbærstedet siste kvelden i Januar. Samme dag tok jeg en kaffe ved vindusbordet på Samson, der jeg betraktet livet som bokstavelig talt skled langsomt forbi på isen. Samtidig famlet en gammel mann seg frem til sidekrakken med stokk i den ene hånden og et wienerbrød i den andre.
Jeg ble så glad når jeg oppdaget hvem det var! Som om teater og virkelighet liksom blandet seg sammen.
Og hva snakker man om da? Alt som har skjedd før, naturligvis; Hvilken teaterkoloss han var, hvor forelsket vi alle var og hvilke uforglemmelige sceneprestasjoner han leverte uten et fnugg av oppblåst ego eller selvhøytidelighet.
Ja , der satt jeg som en aldrende teatergroupie og plapret i vei. For akkurat da ble han mitt Jordbærsted, Sverre Anker Ousdal; Alle tanker og følelser fra tidlig 80-tall, da jeg studerte Teatervitenskap og så mer på teater enn TV, elsket en iskald mann som helst ville ha en rekvisitt av en kone, ja jeg kunne nevnt mange eksempler på hvorfor jeg , som andre aldrende mennesker flokker til Nationaltheatret for å se professor Borg , alias Sverre Anker Ousdal drive dommedag over seg selv.
Skjellsettende
For der står han SAO: på Livets Sidelinje i Sentrum av scenen. Med all sin sårbarhet synlig i hvert nølende skritt han tar. Men han tar dem, for han vil videre, det er jo det med oss mennesker.
Og samtidig er det noe som holder oss igjen.
Og nettopp dette motsetningsfylte rittet, som skifter takt etterhvert som vi måker oss gjennom tiår etter tiår, gir mening til alderdommen. Vi har ikke gjort menneskejobben før alle skjell har falt fra våre øyne, (ref Paulus i Apostlenes gjerninger) og det inkluderer innsikt i våre feil og mangler, ja våre mørkeste sider. For i følge den Jungianske reklamen er det nettopp bak denne dragen i oss selv at Gullet befinner seg.
Aldersfornekting
«Det er akkurat som jeg vil si noe til meg selv, som jeg ikke vil høre» sier Ousdal/Dr Borg der på scenen.
Men både han og publikum hører likevel.
Og det er ikke bare en seier for Sverre Anker Ousdal og Nationaltheatret, men for hele haugen av oss baby boomers som blir proppet full av foryngende tiltak så aldersfornektende at hele alderdomsprosessen er blitt skambelagt. Vi skal helst være liksomunge til vi går i graven!
Kan vi ikke bare bli gamle, da? Finne tilbake til vårt Jordbærsted, sjekke ut de store, etiske linjene, legge om kursen, etterhvert som Egoet har fått så mye juling at Sjelen kan titte frem mellom sprekkene. La denne indre fornemmelsen vise oss veien mot ydmykhet, takknemlighet og tilgivelse; alle de tingene som syntes så umulige når vi er unge og fulle av oss selv.
Kanskje det er selve vitsen med å bli gammel? Nå kan du endelig kan ta dette eventyret av en livsreise på alvor og sørge for en god, gammeldags (!) Lykkelig Slutt.