Mote med Måte

Hvem sa at neste sommer kommer til å bli en fest?

Ikke Eva Emanuelsen, designeren bak Epilogue, som åpnet Oslo Runways visninger for neste vår/sommer.

I sorte, mørkegrå eller grønne kåpekjoler skred modellene frem i en victoriansk tapning av 90-tallsminimalismen. Nydelige detaljer som skjortekjoler med legg i fronten, demonstrerer det utsøkte håndverket. Brede, stramme belter over de stivede trenchcoatene avslører kvalitetsstoffene. Og nydelige plisseringer bidrar med de nødvendige detaljene i en vakker og streng visning av klær som vil overleve både neste sesong og den etter der.

Pias glade gatepiker. (Photo by John Phillips/Getty Images for Oslo Runway)

Kontrasten var stor til Pia Tjeltas livsglade hyllest til kvinner, barn og kjolene de liker å gå med. Nedre Slottsgate var benket til fest, da en lastebil med grønne planter og vokalisten Cilja kjørte langsomt opp brostenen med en hale av Westworld-kledte saloon-vertinner etter seg.

Den Lille Hvite

Pia Tjelta får hele den berømte venninnegjengen på bena, når hun nok en gang slår et slag for kjoler verdig dagens feminine feminister. Og selv om eksotiske fruktfarger ser delikate ut i en vrimmel av volanger og draperinger, så er det tydeligvis noe helt spesielt denne sesongen med den hvite blondekjolen; engang forbeholdt bruder og småpiker. Nå gateuniform på sommern for alle kvinner under 50. Og knapt nok det.

Min personlige favoritt fra Line of Oslo innimellom vrimmelen av hvite blonder og blomster.

Mengden av hvitt var enda mer overveldende og imponerende i variasjon hos Line of Oslo, nok en designer som hyller kvinnekraft og hvite kjoler denne sesongen. Blonder, volanger, chiffoner, heklinger, bukser, skjørt, kjoler og viktorianske små caper toget inn i en massiv åpningsseremoni.

Nytt av året, er de strammere leggene og de løse, flagrende gevantene som festes etter skjønn.

Lange skjørt og kjoler holder stand for neste sommer, og en og annen blomsterkjole også, men jeg personlig ble overbegeistret da jeg så den Bardot-rutete kjolen som finnes i både lang og kort utgave.

ingunn-birkeland-kunstnernes -hus-oslo-runway-summer-19
Flettet topp med puffermer i lagtett tyll fra Ingunn Birkeland. Foto: Bodil Fuhr

Kjoler var også tema hos Ingunn Birkeland, som viste sine fantastiske selskapskjoler off schedule på Kunstnernes Hus.

Hun har for lengst etablert sesongens fargekolliderende pasteller som sitt varemerke. Nå viste hun også overraskende mange monokrone kjoler; noen i en utsøkt mix av ettersittende, flettede topper og store fotside tyllskjørt.

Men ingen kan som henne kreppe tyll og chiffon til alt fra blomsterbuketter til ermer og hele jakker. Så blir hun da også karakterisert som for «kunstnerisk» til å delta i det offisielle programmet.

Løs couture hos Anne Katrine Torbjørnsen. (Photo by Vittorio Zunino Celotto/Getty Images for Oslo Runway)

Da var couturen adskillig løsere i snippen hos Anne Katrine Torbjørnsen, som også er fascinert av foldede stoffer.  Denne gangen såvidt nestet sammen i slep, slør og rysjer.

Volangene er sluppet løs, for å si det sånn.  AKT har tatt silkeskjerf-kjolen til nye høyder og koblet presis couture med løse stoffer. Selvfølgelig, hadde jeg nær sagt.

Det finnes jo ingen mer effektiv måte å frigjøre kvinnen på enn gjennom kroppen. Ved for eksempel å gi henne pusterom og løse, behagelige klær. I glade sukkertøyfarger mot nøytralt beige.

Løst arbeidstøy i knallfarger fra Iben.  (Photo by John Phillips/Getty Images for Oslo Runway)

En hær av kvinner i hvitt og beige innledet den knallfargede visningen i Prindsens hage, der Iben viste en deilig brukbar kolleksjon av komfortable, løse, knyttede plagg.

De vide, korte buksene fortsetter sin seiersgang, gjerne i lin. Og den lett oversiza strikkejakken og genseren stappes inn i skjørtet eller buksen.

Lange, ledige plagg på plagg, gjerne med knytninger i livet fulgte opp sesongens kvinnefrigjørende aspektet, i tillegg til små skrevne statements på skjortelommer og en og annen free nipple.

Lett sari-inspo hos Michael Olestad.  (Photo by John Phillips/Getty Images for Oslo Runway)

Michael Olestad uttrykker sitt feministiske statement gjennom paljettglitrende tights, symmetrisk gjennomhullet jeansstoff og neonfarget chiffon. Stukket ned i livet på jeansen og drapert over skulderen med en indisk vri.  Overraskende brukbart, arty og klassisk på en gang.

Stram trenchcoat

En lys palett , med babyblå som favorittpastellen, kolliderer med jeansstoff ; sitrongult med hvitt og beige.

Men selv i Olestads sukkertøyboks av delikate, flagrende plagg spotter vi en stramt knyttet trenchcoat- et signaturplagg neste sommer; da alt slippes løs – unntatt livreima.

Legg inn en kommentar