KulTur

Druide divaer dominerer både DNO og HBO

Er det Brexit? Som gjør at Britannia, med den mystiske og  kvinnesterke druidekultusen plutselig står på spilleplanen hos både Den Norske Opera og HBO?

De sterke krigerne og den mystiske druideklanen ga i alle fall romerne så mye motstand at de fikk beholde en viss grad av selvstendighet etter invasjonen for over to tusen år siden.

Til gjengjeld ble de beskyldt for menneskeofring og annen fandenskap, sånn bare for å bekrefte inntrykket av deres barbarisme.

druider-opera-bellini-den-norske-opera
Den romerske ørnen truer sjelefreden for druideprestinnen Adalgisa . Foto:Erik Berg

Eller var det faktisk slik? At når de stakk kniven i sine menneskeofre, var det tegningene i blodet som gjorde dem i stand til  lese fremtiden.

Alternativt hvordan flammene slikket oppover kroppen på de stakkarne som ble brent på bålet. Dengang, før vår tidsregning, da det like gjerne var de sterke kvinnene som brant menn på bålet.

Disse damene har selvfølgelig fascinert menn til alle tider, men ettersom druidene kun formidlet sin kunnskap muntlig, har vi først og fremst gamle romere sitt ord for hva de sto for.

Norma-den-norske-opera-bellini
Norma presenterer noe så sjeldent i operalitteraturen som en kvinnelig hovedrolle som ikke presenteres som et objekt. (Foto: Erik Berg)

Dermed sto det åpent for fri diktning, noe Den Norske Opera i disse dager profiterer stort på med den praktfulle Norma. Så lite kjent her hjemme, til tross for at Henrik Ibsen så den i ung alder og lot seg inspirere av Bellinis sterke og lidenskapelige kvinneskikkelse, som tyr til ytterligheter for å hevne seg på sin utro elsker . Han er for sikkerhets skyld far til hennes to barn og prokonsul for de romerske okkupasjonsstyrkene.

Norma = Nora light?

Men selv om man fort kan tenke at «vår» Nora er en «Norma light», er det visstnok først og fremst Ibsens Rosmersholm som er inspirert av denne operaen. Der man er villig til å ofre liv for tro, tvil og verdisyn .

norma-den-norske-opera-henrik-ibsen-bellini
Casta Diva, den kyske gudinne, knytter sterke kvinnefellesskap i Norma. Foto: Erik Berg.

Men alle referanser til tross, dette er en opera som brenner sitt eget, jevne bål. Her følger imponerende arie på arie i skjønn Bel Canto stil og som en av dørvaktene sa i pausen under generalprøven;

-Det er så deilig når det er flere sterke stemmer, ikke bare en stjerne.

Operasaangerens Everest er verdt besøket

Forestillingen er mørk og vakker, som bare opera kan være og paradenummeret Casta Diva, en bønn til «Den kyske gudinne» alene er verdt besøket. Det kalles for operasangerens «Everest». Intet mindre.

Men for meg er også fremstillingen av Druidekulturen verdt opplevelsen.  Antydninger om «den hellige skogen»,  prestinnens krans av «de hellige hemmeligheters verbena», tilbedelsen av gudinnen «Irminsul», slike ting.

norma-sjalusi-rival-den-norske-opera
Stakkars Adalgisa blir ufrivillig rivalinne til yppersteprestinnen Norma.

Nå gleder jeg meg til Britannia! Den langt mer detaljerte og blodige  HBO-versjonen av Druidenes mektige innflytelse over lokale krigere og romerske okkupanter. Basert på Gud vet hvilke kilder.

Kanskje nettopp derfor fantasien har fått et slikt fantastisk spillerom. Sterke kvinner og egenrådig sjåvinisme har i alle fall opprettholdt tradisjonen på de britiske øyer. Margaret Thatcher fikk dem inn i EU på usedvanlig særegne premisser. Og Theresa May får dem ut, uten tilsvarende glory, men ut, like fullt.

Rule Britannia!

Én kommentar

Legg inn en kommentar