bodil-fuhr-runners-high-dna-fit

Ja! Genetisk laget for å løpe lenge

Jeg har jo alltid følt at den lange kroppen min passer bedre til løping, enn for eksempel vektløfting. Men nå vet jeg det.

Og jeg har sjelden følt meg mer up to speed enn etter  å ha mottatt min genetiske profil på trenings og diett-tilbøyeligheter, en såkalt DNAfit.

Akkurat passe genetisk

Det begynner med en Q-tips på innsiden av munnhulen og ender med en fullstendig rapport over hva du bør være litt forsiktig med i matveien og hvordan du bør presse deg på trening.

Men jeg må innrømme at det hele virket temmelig teoretisk inntil jeg fikk en solid prat med DNAfit-ekspert og celebrity trainer Erik Hansen om hva disse resultatene kunne bety for meg i praksis.

Erik Hansen PT for Bruce wilis
Erik Hansen har olympiske gener fra sin oldefar. Og han har vært PT for Bruce Willis. Solid bakgrunn!

For det er viktig å huske på , understreker Erik, at dette er bare en av mange måter å forstå deg selv bedre på.

Og resultatene har ingen ting med din livsstil å gjøre, bare så det er sagt. Hvis du for eksempel ser ut til å tåle kaffe dårlig, så gjør du det, uansett hvor mye eller lite du har drukket oppigjennom årene.

Testet mange sportsutøvere

Ditt DNA er med andre ord den genetiske koden du har i hver eneste celle av kroppen din, og selv om de bare avleses med et sammensatt register av streker, har man testet såpass mange idrettsfolk de siste årene at man har samlet rikelig med empirisk materiale, forteller Hansen.

DNA code is unique
DNA-koden er unik for hvert enkelt menneske. Men mange har felles tilbøyeligheter.

For dette er et system toppidrettsfolk har benyttet seg av lenge, og nå er det tilgjengelig for alle på dnafit.com. Jeg bestilte min DNA – analyse av nysgjerrighet og fikk en samtale med Erik på kjøpet da jeg sa jeg skulle blogge om det, bare så det er sagt.

-Vi er en blanding av vår DNA og de omgivelsene vi utsetter den for. Hensikten med en DNA test er i størst mulig grad å ta høyde for sine svakheter og profitere på sin styrke, sier Hansen.

Jeg, for eksempel, er 70 prosent laget for utholdenhetssport og 30 prosent for styrke og fartstrening. Det rimer godt med min erfaring, men takket være Eriks råd, kan jeg bruke dette til mer spesifikk og effektiv trening, i stedet for å lunte av gårde med det generelle opplegget jeg holder på med nå.

yoga-alway-good
Litt yoga innimellom skader aldri.

Wow, så gøy. Og så inspirerende! Nå skal jeg kjøre på, og koke helt ned i mellom slagene. Intervall trening med skikkelig edge, altså, det er tingen for mine gener.

Og enda bedre; jeg kan trene annenhver dag med god samvittighet! Kroppen min, som ikke har noe særlig talent for å takle betennelser, trenger nemlig en dag å komme seg etter den betennelsesreaksjon de fleste treningsformer medfører.

Flere antioksidanter

Dessuten bør jeg hive på med antioksidanter, da , selvfølgelig; alt fra blåbær til hvitløk og brokkoli.

Denne testen gir deg nemlig også en diett profil, der det fremkommer hvor høy eller lav toleranse du har i forhold til lactose, vitaminer, kaffe og alkohol, bare for å nevne noe.

kale-antioxydant
Grønnkål blir det mere av. Foto: Scott Webb

Og her lå de virkelig gode nyhetene begravet, for mitt vedkommende. Siden sveitserost, rødvin og kaffe i mengder er helt vesentlig ingredienser i min diett, er det særdeles betryggende å vite at jeg simpelthen er bygget for å takle passelige mengder med lactose, alkohol og kaffe.

Så får det heller være at jeg må kutte ned på saltet og spise lassevis med dypgrønne saker som spinat, brokkoli og grønnkål for å temme betennelser.

Hallo ! Jeg drikker tran om morgenen! Alle sunne tiltak etter det fremstår som et kakestykke.

Legg inn en kommentar