Hvorfor biter ikke Tidens Tann på denne mannen?

Kanskje fordi han regelmessig uttrykker seks stavelser av hele sitt hjerte. Legger stemmen i sitt dypeste leie og synger ut  OM BENZA SATTO HUNG. Om og om igjen, omtrent slik tibetanske munker chanter i sine klostre.

Men akkurat nå sitter Geshe Lobsang Soepa i en tredje etasje i Storgaten og brummer ut en bønn i et så dypt stemmeleie at bassen blir som en sopran i forhold.

For slik å sette oss tilhørere i akkurat passe modus til å motta kunnskapen han vil formidle om selve «ungdomskilden», altså nevnte mantra som renser kroppen og sjelen for urenheter. Og visstnok ansiktet for rynker.

tebetan-monk-prayer
Hver perle i kjedet markerer en bønn.

Det er viktig å ha en oppriktig kroppslig stil, forklarer oversetteren. Nydelig formulert, spør du meg. Men hva betyr det?

Intet mindre enn å få de 72.ooo, ja, riktig, syttitotusen, forskjellige pulsslagene i kroppen til å fungere i harmoni.

Ifølge tibetansk medisin er all helse basert på balanse i vind, flegme og galle. Og den oppnår vi best gjennom den gyldne middelvei – altså akkurat passe mengde med arbeid, søvn og tilførsel av mat.

Kroppen er en skjør plante

-Alle vil ha rikdom, fred i sjelen og god helse, mumler Geshe Lobsang Soepa. Ja, for alt han sier minner om en lang chant.

Og når det gjelder helse, gjelder det å behandle kroppen, selve jorden, slik man behandler en skjør plante – med passe mengder vann og sollys. Eller varme, da. Eller vind, som visstnok er det elementet som skaper harmoni mellom elementene.

PÅ 90-tallet intervjuet jeg sjefen selv. Vi lo mye. Det kan også forlenge livet.

Og det er her selve ungdomseliksiren av et mantra kommer inn.

Når du puster inn, tenk deg at du trekker inn ny energi, forklarer den sympatiske oversetteren.

Og når du puster ut? OM …..BENZA SATTO HUNG …..Da forestiller du deg at alle de negative tankene forsvinner.

72.000 pulsnivåer

Slik bidrar du selv til å harmonisere de 72.000 pulsnivåene. Og det sier seg selv at her er det mye arbeid å utføre. 100.000 gjentagelser i slengen, er ikke uvanlig for en munk.

Fordelen er at dette mantraet også bidrar til Fred i sjelen. Det antar jeg, i alle fall, ettersom den faktiske betydningen av ordet Benza betyr noe solid og permanent, mens Satto betyr metode og medmenneskelighet.

dalai-lama-in-oslo-in the-90ies
Medfølelse som middel mot lidelse var også et sentralt tema under samtalen med Dalai Lama.

Og da er vi ved kjernen av buddhismen, nemlig den medmenneskelige medfølelsen.

Kultiver din medmenneskelighet – det er den som er årsaken til din glede. Enten du vil ha mer glede eller mindre lidelse, må du finne årsaken, sier munken.

Rikdom krever arbeid

Hvis man altså bøter på lidelsen med den rette kunnskapen, kan man vel også oppnå fred i sjelen. Og antageligvis en følelse av rikdom også, tenker jeg.

Men den faktiske, praktiske rikdommen må de fleste av oss finne ut av selv. Gjennom akkurat passe hardt arbeid.

4 comments

  1. Tack Bodil. Som liten pojke läste jag » Det tredje ögat» av Lobsang Rampa. Den väckte upp en dimension hos mig, en dimension vi alla äger, men som hos så många, slumrar den!
    Ingen gör arbetet åt oss, men vi inspirerar och vibrerar oss fram i tillvaron, till glädje får vi hoppas. ?❤️?

    1. Takk selv, Sverker. Og du har tydeligvis holdt deg ganske våken siden! Heldigvis for oss andre, blir vi minnet om disse dimensjonene, av blant annet munkebesøk fra Tibet. Et fantastisk nærvær

  2. Hei Bodil! For et fantastisk blogginnlegg! Det klinger godt med det indre, dette. Jeg tror absolutt at det er viktig med denne gyldne middelvei. Mer enn vi selv tror. Dette er kvalitet! Takk for det!

    1. Takk til deg, for hyggelig kommentar, Victoria! Og med denslags råmateriale følger jo kvaliteten nærmest som en naturlov 🙂

Legg inn en kommentar