5 tricks til mer Lykke. Hvis du har plass, da.

Fellesferien ligger foran oss som en bademadrass på myke bølger. Solen skinner, i alle fall innimellom, bølgene klukker mot bryggekanten og du kan gjøre hva du vil. Eller absolutt ingenting.

Kunne Livet egentlig vært bedre?

Tra-la-la-la-la

For noen av oss, ja. Selv om vi har alt der, på den øverste hyllen, kan mismotet ta overhånd. Vi er jo så vant til å snakke strengt til oss selv og forvente det verste. Det ligger en egen trygghet i det.

Men ikke så mye lykke. Man kan selvfølgelig vente til den kommer deisende i små porsjoner, eller man kan gjøre noen snumanøvre fra den daglige, mentale mørkleggingen noen av oss bedriver.

Det gjelder å få til noe

Selv er jeg et utmerket eksempel på at negative tanker kan gi positive resultater, men jeg  tror definitivt jeg hadde trivdes bedre med et mer oppbyggelig tankesett. Jeg vil jo blomstre!

bodil-fuhr-risor
Brun og blid på Ragnhilds øy i Risør.

Og for å regnes som «et blomstrende menneske» må du være utstyrt med en rimelig blanding av positive følelser og positiv funksjonalitet, ifølge ekspertene hos Mind A/S.

Da er det viktig å utvikle seg og få til noe.

Følgende oppskrift er utviklet  av ekspertene på positiv psykologi hos Mind A/S

Lykkeoppskriften

1.  Kartlegg dine sterke sider. (Lag gjerne et tankekart, få noen til å intervjue deg. Eksempelvis om hva er du mest stolt over å ha fått til, hvorfor er du så stolt av det, hvilken følelse du fikk da, osv.) Vær konkret.

2.  Sett deg et mål. Vær realistisk i målsettingen (f.eks. mobilfri time, være mer til stede for barna på ettermiddagen).

3.  Definer prosjektet (og begrunn for deg selv hvorfor dette er viktig/hvorfor det kjennes verdifullt for deg).

4.  Lag en handlingsplan. (Vær spesifikk på når du skal starte og hva forbedringen går ut på).

5.  Gjør det ofte. Jo oftere du utfører de «lykkebringende» handlingene, jo mer naturlig vil de falle deg etter hvert.

Alt er i hodet

Med andre ord: det handler  om tydelig og konkrete målsettinger og innarbeidelse av gode vaner.

Hva med et forfriskende morgenbad og noen oppbyggelige godord til deg selv? Om du nå plasker rundt i Syden eller bare dusjer før du skal på jobb?

Det er jo i hodet ditt det foregår.

Legg inn en kommentar